Isteri Kuat Berleter?!!

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

I’m sharing something forwarded to me from my father… 🙂 . It’s in Malay Language. If you can’t read Malay, please get translate it using any translation software available in the net. I think the story is pretty cool. What do you think. There is a good MORAL at the end of the story…

Ada seorg suami yg hidupnya tertekan kerana isterinya kuat berleter.  Setiap hari isterinya akan beleter tak kira masa. Balik kerja lambat 1/2  jam, berleter. Bangun tidur lewat, berleter. Rumah berselerak sikit,  berleter.

Oleh kerana da tak tahan dgn leteran isterinya, si suami berjumpa dgn Hj.  Ahmad, imam di kampungnya selepas Solat Jumaat. Hj. Ahmad ni memang  terkenal dgn warak & kepandaiannya mengubat pelbagai penyakit.

Bila di ceritakan oleh si suami tentang perangai isterinya, Hj. Ahmad ni  tersenyum & bagitau pd si suami.

‘Betoi ka hang ni dah tak larat dengaq bini hang berletiaq?’

‘Betoi haji. Saya minta tolong sgt pd pak haji ni’.

‘Kalau macam tu, hang bagi ubat ni kat minuman bini hang, biaq dia tidoq  lena. Lepas tu hang pi buang dia kat dlm 1 lubang yg dlm..’

‘Itu saja ke haji?’

‘Itu saja. Hang pi buatlah apa yg aku suruh. Tapi hang jgn menyesal di  kemudian hari.’

‘Terima kasihlah haji, tgklah nanti mcm mana’.

Si suami ni rasa tak tergamak nak buat apa yg Hj. Ahmad tu suruh. Tapi  bila tiba di rumah saja, si isteri terus berleter..

‘Orang lain pun sembahyang Jumaat juga tapi tak ada lah balik sampai lewat  sgt. Awak ni merayau ke mana?. Lain kerja tak ada, asyik merayau, merayau,  merayau. Cubalah ingat sikit org kat rumah ni.’

Oleh kerana tak tertahan dgn leteran si isterinya ni, si suami ni pun nekad nak buat apa yg Hj. Ahmad ajar pd dia tadi.

Waktu maghrib tu, lepas saja selesai sembahyang, si suami ni bancuhlah ubat yg di beri oleh Hj. Ahmad tu tadi. Dia pun beri kat isterinya. Si  isterinya pun sambil mengambil air itu sempat lagi berleter, ‘Ni buat-buat
baik ni adalah sebabnya tu. Mesti ada hati nak tambah bini lagi. Tu yg konon-konon buat baik ni’.

Selesai saja minum air tu, si isteri terus tertidur tak sedarkan diri. Si  suami pun angkat si isteri ni tadi & bawa ke belakang rumah. Di sana ada  sebuah perigi buta yg dah 20 thn tak di gunakan.. Sampai kat perigi buta  tu, si suami ni pun terus campak isterinya ke dlm. Si suami pun pulang ke  rumah.

Keesokkan harinya, si suami ni rasa aman. Tak ada org berleter dia bangun lewat. Balik kerja pun tak ada org berleter. Dia rasa selesa duduk di  rumah.

Masuk hari ke 2, si suami ni rasa lain macam. Rasa rindu pulak pd leteran  isterinya. Dia da mula rasa gelisah. Sepjg hari tu asyik teringat aje pada isterinya. Masuk hari ke 3, si suami tahu dia tak boleh hidup tanpa isteri dia. Selepas saja solat Maghrib kat masjid, dia pun berjumpa dengan Hj. Ahmad.

‘Haji, saya rasa menyesallah haji sebab buang isteri saya dulu. Blh tak saya dptkan balik isteri saya tu?’.

‘Itulah hang. Aku dah bagitau kat hang. Kalau hang nak buat, jgn menyesal. Laa ni aku pun tak tau apa nasib bini hang. Aku nak tolong pun aku tak jamin bini hang selamat atau tak. Tapi hang blh pi cuba. Mlm ni juga, hang kena pi tempat hang buang bini hang tu, hang bawa sekali tali panjang. Hang campak tali tu masuk ke dlm lubang tempat hang buang bini hang, lepas tu hang selawat 3 kali. Lepas selawat 3 kali, hang tarik tali tu ke atas.

Hang cuba 3 kali. Kalau lepas 3 kali pun bini hang tak keluaq, maknanya bini hang dah mampuih la.’

Si suami pun tanpa berlengah terus balik ke rumah, ambil tali pjg & terus pergi ke perigi buta tempat dia mencampakkan isterinya 3 hari yg lepas.

Sampai saja di perigi buta tu, si suami tu terus mencampakkan tali ke dalam perigi buta tu. Selepas saja selawat 3 kali, si suami tu tariklah bini dia naik ke atas. Selepas habis tali tu di tarik ke atas, tiada isterinya
keluar.

Si suami cuba buat kali yg ke 2. Kali ni dia selawat 7 kali pulak. Tapi usahanya masih hampa. Si suami ni pun mulai risau.’Dah mati ke bini aku ni?’

Si suami cuba buat kali yg ke 3. Kali ni dia selawat 11 kali. Bila di tarik tali tu ke atas, dia terasa berat. Hati si suami begitu gembira. Selepas habis tali tu di tarik ke atas, yg keluar dari perigi tu bukan isterinya tapi 1 jembalang yg berbulu amat lebat.

‘Siapa kau ni? Mana bini aku? Celaka lah kau kalau kau makan bini aku!’

Jawab si jembalang tu, ‘Aku ni penunggu perigi buta ni. Dah bertahun aku duduk kat sini dengan aman. Tapi sejak bini kau dtg,aku jadi tak senang duduk. Hari-hari, pagi, ptg, siang, mlm asyik berleter, berleter,
berleter. Aku sampai naik berbulu 1 badan. Aku dah tak tahan. Aku nak pindah ke perigi lain. Kalau kau nak bini kau, kau ambillah dia kat bawah tu. Aku pun dah tak tahan lagi dah’.

Hah? Moral of the story? Jembalang pun tak tahan dengor org yg suka berleter tau!!!

Share and Enjoy

You may also like...

16 Responses

  1. titan says:

    aku dah agak pun..haha..sian kat jembalang tu..

  2. farahaznil says:

    ho ho ho…lawak story aaa….ekekeekke..but sometimes if ur wife kuat berleter..have it own reason ma…hi hi hi

  3. zaki blogjer says:

    Kekeke, sian ‘jembalang’ tuh. Sib baik bini aku tak jenis berleter

  4. cyza says:

    Ye ye…pity the jembalang… 🙂

  5. itisrajah says:

    hahaha.
    ‘berleter’ tuh satu kelebihan jugak tau.
    bukan smua mampu.
    kalau bisu pon susa jgk.
    ape2 pon,moralnye..bersyukurlah dengan apa jua yg Allah kurniakan.
    aha.

  6. cyza says:

    But woman must know that every man have his limit. They should be careful, otherwise husband will be fed up.

  7. cyza says:

    Lucky you…
    Lucky me as well… he he

  8. cyza says:

    Depends on where you ‘berleter’…. it should be destined to the right reason and person.

  9. itisrajah says:

    ye.
    that’s right.
    and to those who love to ‘berleter’,bear that in mind!

  10. titan says:

    looks like you have experience huh..

  11. abdfatah says:

    yeah women knows man has limit too. mans must no the limit of women too. becareful always with your mothers too.

  12. abdfatah says:

    i remember one story in RTM about “Bibah Bebel” the title, and she always berleter means nagging is it?

    and you know if when you always heard about your wife nagging everyday and you will be boring when she start nagging. you want to run away fom her…

    but the end of the story the husband said… i miss your “berleter”

    tersedu dan terkedu tak terkata apa bibah bebel tu…

    you will miss it. believe me. so what can you do. stay and hear what your wife want to say and nagging to you…

    is it correct nagging meaning of berleter?

  13. abdfatah says:

    one day you will miss the word “berleter” from your wife. if have your mother and others women behidn you “berleter”. keep it up good work to hear with excited emoticons. hahahahahaa

  14. abdfatah says:

    the story about nagging had been discuss in segmen “semanis kurma” on tv9. the story is about a man that throw his wife to “perigi buta”.

    after day by day… he really miss his wife. so lonely… without berleter…

  15. itisrajah says:

    experience?
    for sure.
    especially when it comes to my mother.
    babbling over me about everything.
    but i kinda like love it.
    =)

  16. abdfatah says:

    berleter itu indah… isteri sayang kat suami kalo berleter banyak tu… suami aje yang tak faham faham bahasa dan buat dono aje…

Leave a Reply

Your email address will not be published.